Van initiatief naar beleid: Hoe draagt een boot bij aan een inclusieve werkvloer?

Laurens Buijs Blog bericht, Geen categorie Leave a Comment

Deel dit bericht

De boten op de Canal Parade worden met het jaar professioneler geproduceerd, en commerciële bedrijven en andere organisaties drukken een steeds duidelijker stempel op de festiviteiten van de Amsterdam Gay Pride. Binnen de LHBT-gemeenschap leidt dat steeds vaker tot de vraag: is de Gay Pride niet te veel een ‘reclamekaravaan’ geworden, en te weinig ‘gay’ gebleven?

De oorspronkelijke organisatoren hadden dit ongetwijfeld een luxeprobleem gevonden. Toen de Amsterdam Gay Pride 21 jaar geleden voor het eerst georganiseerd werd, was het een enorme logistieke uitdaging om het programma te vullen en de kosten te dekken. Het doel was simpel: LHBT’s moesten vooral een zichtbaardere plek krijgen in de Nederlandse samenleving.

Die functie van zichtbaarheid heeft de Pride nog steeds, en het effect daarvan moet niet worden onderschat. De Gay Pride is veel meer dan een feestje van halfnaakte mannen op bootjes. De uitbundige etalering van alle mogelijke vormen van diversiteit op het gebied van seks en gender heeft discussies gestart, ogen geopend en taboes aan de orde gesteld.

Met de Gay Pride wordt het zichtbaar anders zijn dus gevierd, en dat is een belangrijke aanjager van sociale acceptatie van LHBT’s. Juist het feit dat mainstream organisaties als bedrijven, ministeries en maatschappelijke instellingen zich als partners zijn gaan opstellen heeft dit proces versneld: met hun deelname dringt de boodschap van de Pride steeds verder de samenleving in.

Daarnaast spelen bedrijven en andere organisaties een belangrijke rol in het financieren van het evenement. Met de toenemende kosten voor onder andere beveiliging van een mega-evemenent als de Pride zijn bedrijven en overheden belangrijke sponsors, zonder wie het feest volgens de organisatoren van het eerste uur niet mogelijk zou zijn.

Toch bestaat er in de LHBT-gemeenschap ook angst dat de LHBT-agenda gekaapt wordt door politieke en commerciële belangen die met LHBT-acceptatie niet zoveel meer te maken hebben. Uit de vele discussies over het thema in de pers en op sociale media blijkt dat veel LHBT’s van organisaties met een boot op de Pride inmiddels meer zijn gaan verwachten.

Van boot Naar Bootschap, gelijke trouwrechten ING

Vragen die gesteld worden zijn bijvoorbeeld: hoe werken zij aan hun eigen diversiteitsbeleid om de werkvloer inclusief te maken, wat is de rol van LHBT’s zelf, en hoe past de boot in hun bredere visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen? De LHBT-gemeenschap lijkt vooral steun te geven aan organisaties die duidelijk maken wat zij nog meer doen voor LHBT-acceptatie dan zichtbaarheid.

Deze vragen sluiten goed aan bij wat wij weten uit onderzoek, en uit ervaring met onze klanten: op zichzelf staande diversiteitsinitiatieven hebben weinig tot geen effect als ze niet worden verankerd in de organisatiestructuur. Pas als diversiteit een wederkerend thema wordt met duidelijke doelstellingen, gaat een bedrijf de vruchten plukken van de kracht van diversiteit. Maar hoe gaat dat in zijn werk, diversiteit verankeren in beleid en structuur? Hiervoor heeft IncInc het diversiteitstraject ontwikkeld.

En om alvast een voorproefje te geven hoe de bovenstaand vragen innovatief beantwoord kunnen worden organiseert IncInc op woensdag 2 augustus de IncInc Gay Pride Talkshow in OLVG Oost. Daar vertellen allerlei organisaties over hun eigen ervaringen en best practices op de weg van boot naar boodschap. Via deze link vindt u uitgebreide informatie over het evenement.

Bent u geïnteresseerd in hoe IncInc organisaties helpt om diversiteit een terugkerend thema te maken en te verankeren in de organisatiestructuur, vraag dan vrijblijvend het informatiepakket aan via de onderstaande link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *